رژیم غذایی فاقد گلوتن وکاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 1 در موشها

 8 می 2014- آزمایشات جدید بروی موشها نشان می دهد که موشهای مادر می توانند از ابتلا نوزادان خود به دیابت نوع 1 با مصرف یک رژیم غذایی فاقد گلوتن جلوگیری می کنند.

با توجه به مطالعات اولیه توسط محققان، این یافته ها ممکن است درمورد انسان نیز صحیح باشد. یکی از محققان می گوید: آزمایشات مقدماتی نشان می دهد که رژیم فاقد گلوتن درانسان ها تأثیر مثبتی بر کودکانی که به تازگی دیابت نوع 1 در آنها تشخیص داده شده است، دارد. بنابراین ما تصور می کنیم یک رژیم غذایی فاقد گلوتن درهنگام بارداری و شیر دهی به اندازه ی کافی می تواند برای محافظت  از کودکان درمعرض خطر ابتلا به دیابت در مراحل بعدی زندگی موثر باشد.

بیش از یک درصد از جمعیت دانمارک به دیابت  نوع 1 مبتلا هستند که یکی از بالاترین  نرخ های شیوع دیابت در جهان است. تحقیقات  جدید بروی موشها نشان داد که بین سلامت نوزادان  و تغذیه ی مادر با رژیم غذایی فاقد گلوتن ارتباطی وجود دارد. دانشمندان امیدوارند که با تغییرات ساده ی تغذیه ای بتوانند از ابتلا کودکان به دیابت نوع  1 جلوگیری کنند. نتایج تحقیق اخیر در مجله ی Diabetesمنتشر گردید.

14 سال تحقیق بروی رژیم غذایی فاقد گلوتن

یافته های تحقیقاتی بروی موشها الزاماً درانسان  کاربردی نیست اما در این مورد دانشمندان بسیار خوش بین هستند، پرفسور Kornerupیکی از نویسندگان  این تحقیق می گوید: مداخلات زود هنگام در این بیماری موثر است زیرا دیابت نوع 1 در مراحلاولیه ی زندگی بروز می کند، همچنین بر اساس  آزمایشات موجود، ما دریافتیم که رژیم  فاقد گلوتن  دارای  تأثیرات  مفیدی  بر دیابت نوع  1 است.

آزمایشات در این زمینه همچنان ادامه دارد، این آزمایشات ابتدا درسال 1999 توسط پرفسور Buschardاز موسسه ی بارتولن در Rigshospitaletدر کوپنهاگ آغاز شد.

پرفسور Buschardیکی از نویسندگان  این مقاله میگوید: نتایج این تحقیق جدید اثباتی برای تحقیقات ما در زمینه ی استفاده از رژیم غذایی فاقد گلوتن به عنوان سلاحی  برای مبارزه  با دیابت نوع 1 است.

رژیم فاقد گلوتن بر باکتریها تأثیر می گذارد

آزمایشات نشان داد که رژیم غذایی سبب تغییر در باکتریهای روده ای مادر و نوزاد می شود. فلور روده  نقش مهمی در شکل گیری وتکامل سیستم  ایمنی و همچنین درابتلا به دیابت  نوع 1 دارد.

در این تحقیق مشخص گردید که تأثیر مثبت  رژیم فاقد گلوتن  می تواند به باکتریهای خاصی در روده نسبت داده شود. فایده ی رژیم غذایی فاقد گلوتن این است که تنها عارضه ی جانبی آن سختی کار است  اینکه باید غذاهایی بدون گلوتن  در رژیم  غذایی گنجانده شود، بجزاین مسئله  هیچ عارضه ی جانبی مشخصی از این رژیم  مشاهده  نشده است.

پرفسور Buschardمی گوید: هنوز نتوانسته ایم آزمایشات  بالینی  درابعاد  بزرگ  را برای اثبات  یا رد فرضیه ی تأثیر رژیم فاقد گلوتن  انجام دهیم.

پرفسور Hansenمی گوید: ما امیدواریم  در ادامه ی  کار قادر به انجام آزمایشات  بالینی بر روی  جمعتی بزرگی  از افراد  شویم.

او می افزاید: اگر بتوانیم  چگونگی تأثیر گلوتن یا باکتریهای خاص روده ای را در تغییر  سیستم ایمنی و فیزیولوژی سلولهای بتا دریابیم، می توانیم از این اطلاعات برای ابداع درمانهای جدید استفاده کنیم.

 منبع :Diabetes, 2014; DOI: 10.2337/db13-1612

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا